Ingen har väl missat att hela takplåten på S:t Pauli kyrka har rivits och bytts ut. Kyrkan har ändrat utseende eftersom det nya taket är av aluminium som inte ska målas. Gröna takytor och torn är nu silvergrå och blanka – mycket blanka. Har alltid trott att den gröna färgen var ärgad koppar, men den ursprungliga färgen lär ha varit grå eftersom taket var av galvad plåt som nu var ordentligt angripen av rost och hade börjat läcka. Med tanke på att obehandlad aluminium klarar sig mycket bättre och längre i påfrestande miljöer och inte behöver underhållas, lär vi nog få se mera av aluminium på våra åldrande byggnader. Det hela är godkänt av Länsstyrelsen och hantverkstraditionen kommer att bibehållas eftersom det ställs lika höga krav på hantverkskunskaper att lägga ett aluminiumtak som att lägga ett koppartak. Vi lär kunna trösta oss med att det efter hand sker en viss avmattning av glansen eftersom ytan oxiderar något och en ”tilltalande mellangrå” nyans är utlovad. San Giaocchinokyrkan i Vatikanen har fått tjäna som inspiration och exempel i detta arbete eftersom det taket legat utan åtgärder sedan 1897. Svarade på mina frågor gjorde Svenska kyrkan, Länsstyrelsen och plåtkonsulten.
Kisar lite bakåt också … Under åren 1882 respektive 1880 invigdes S:t Pauli i Rörsjöstaden och Caroli kyrka i den gamla stadskärnan. Båda kyrkorna har Stockholmsarkitekten Emil Langlet som upphovsman. Han framhöll centralformen som ideal och var specialist på centralkyrkor. Han ritade flera liknande kyrkor runt om i landet. Det viktiga var att det heliga ordet kunde höras av hela församlingen och att prästen syntes tydligt. ; )
Perfekt foto och utmärkt redogörelse för något som alla vi andra som gått runt kyrkan undrat vad som var å färde!
Tack, det gläder mig!