… vårt älskade musikhus, Malmö Stadsteater, idag Malmö Opera och Musikteater. I jämförelse med den gamla stadsteatern på Gustav Adolfs torg var den stor, imponerande och tekniskt hypermodern. Ingmar Bergman som hade sin sejour på Malmö stadsteater på femtiotalet lär en gång ha sagt att dess vridscen var så stor att den nådde halvvägs till Ystad. Det var också han som kallade Stadsteaterns stora scen för Stora Bu och Intimans scen för Lilla Pip.
Det var inte bara Malmöbor som var närvarande vid invigningen den 23 september 1944 då man gav Shakespeares En midsommarnattsdröm i regi av Sandro Malmqvist. Självaste kronprins Gustaf Adolf med kronprinsessan Louise var där och med sig hade de prinsarna Wilhelm och Eugen. Hjalmar Gullberg framförde sin berömda prolog framför galapubliken vars inledande strof lyder:
Jag är det första ordet som förklingar,
ett rop som hastigt dör i detta rum.
Jag kommer ej ur skyn på änglavingar
– jag stiger ur din ande som låg stum.
På gatan där du lekte är jag hemma;
det var med dig jag sörjde och var glad.
Jag är blott ekot av din egen stämma:
jag är prologen, född i denna stad.
På teatern har rader av skådespelande kändisar och dito regissörer synts och hörts och inom teaterhuset samlades från början alla de sceniska konsterna: dramatiken, operan, baletten och operetten. Innan Malmö symfoniorkester fick egen lokal, Konserthuset på hörnet Föreningsgatan och Amiralsgatan, hade de sin hemvist på stadsteatern. I avsaknad av konsertlokal fungerade även Storan som gästspelsscen för jazzens stora och det är här mina minnen av börjar. Väldigt ung fick jag möjlighet att gå med på en konsert med Duke Ellington. Vid den tiden hade jag just börjat lyssna på diverse popmusik och hade inga speciella förväntningar, men var efter konserten helt tagen. Med tiden har det blivit många besök och numera räcker det nästan att jag går in i foajén på Malmö Opera för att jag ska tjusas av husets atmosfär och känna förväntningar … Vi firar en vital 75-åring!
Malmö Operas föreställningskalender
Bilden ovan, en diktad omskrivning med mångeliga närvarande vilka uppvaktade Thalia före premiären 1944, som tecknades av Ludvig Jonsson på tidningen Arbetet hänger på Teatermuseet i Malmö.