Kategoriarkiv: Malmö Stads Spårvägar
Röster från förr
… berättar om sina minnen av hästspårvagnen i Malmö.
Så här mindes Johanna Bengtsson, född 1864 i Osby:
Första gången hästspårvagnen gick i Malmö var en söndag 1888. Det var en häst, som drog. Spårvagnen gick från Södervärn till Östervärn. Det kostade 10 öre. På Stortorget stod det droskor.
Fru Larsson, född 1876 i Trelleborg mindes så här:
Jag var tolv år, när de första hästspårvagnarna började. Det var den 27 augusti. Det minns jag så väl, för det var min födelsedag. Det var bara en linje. Den gick från Södervärn och ner till hamnen tror jag. Det var en häst som drog. Den stannade var som helst och släppte på var som helst. Sedan blev det bestämda hållplatser. Det kostade 10 öre. På Stortorget var det en droskstation.
Den första hästspårvagnen i Malmö invigdes den 27 augusti 1887 och det var en lördag om jag nu ska vara petig. Ställt mot minnen från människor som var med är den anmärkningen så fjuttig, men jag stämmer ändå i bäcken …
Jag har många röster som kan berätta till de gamla Malmöbilderna som jag kommer att plocka fram då och då. Vem kan berätta bättre än de som var med i den tiden? Rösterna hämtar jag från ett etnologiskt forskningsarbete utfört på 1940-talet. Som en del av arbetet gav man sig helt enkelt ut och intervjuade Malmöbor som var födda på 1860-1880-talen. Detta arbete kom Sven Rosborn i kontakt med då han på 70-talet läste folklivsforskning i Lund. Naturligtvis såg han den som oerhört intressant och lade sedan ut den elektroniskt så att alla skulle kunna ha glädje av den och utöka sin kunskap. Han gör ofta så – delar med sig!
Bilden ovan är tagen 1901 av en okänd fotograf.
På väg
… mot första hållplatsen som är Stortorget. Om någon vill stiga av så tryck redan nu … Vilken sträckning ettan kommer att ha efter hållplats Stortorget är jag inte helt säker på och inväntar därför Börje Carléns bok ”Spårvägen i Malmö” utgiven av Stenvalls förlag 1972. När jag fått boken kan vi, lite då och då, resa vidare mot Lundavägen/Dalhemsgatan. Den som vill åka spårvagn på egen hand i gamla Malmö kan kanske också ha nytta av boken som finns att köpa på bokbörsen eller att låna på Stadsbiblioteket.
Följer ni med
… på en tur med ettan från Gustav till Lundavägen? Det är trettiotal så nåt JoJo-kort gäller inte, men resan sker i studiesyfte så den är ändå gratis. Den som vill åka i motsatt riktning kommer till Sofielund, eller kanske till och med ändå ut till Rosengårdsstaden eftersom linjen förlängdes ditut vid den här tiden. Då åker vi!
Visserligen
Till Rosorna
Rosorna på Rosenvång (som jag skrev om i tidigare inlägg) finns det inga planer på att förnya/förbättra eftersom en breddning av mittremsan var planerad men det diskuteras även om det ska finnas cykelbana och/eller busskörfält, tyvärr får inte allt plats, men inget är ännu beslutat. Tackar Gatukontoret i Malmö för ett snabbt svar på min fråga. Sträckan kommer alltså att förnyas/förbättras, men omfattningen av arbetet ligger väl på politikernas bord.
Att ta bort rosorna som är av symbolvärde för just den aktuella sträckan kombinerat med att jag är inne på nostalgins marker ställs klart mot behovet av förbättringar i trafikhänseende. Jag misstänker att det handlar om ett stort arbete där Rosenvång ingår som en liten del av en lång sträcka förbättring/breddning. Det svider, oavsett vilket …
Då och Nu – Bellevue
Namnet Bellewue nämns för första gången i samband med en egendom bestående av Fosie nr 2, Hindby nr 5 och Hyllie nr 37 som köptes i början av 1800-talet av Frans Suells svärson Lorens Kockum och namngavs i hans tid. Bellewue gård 1811 – Bellevüe 1813 – Bellevü 1825 – Bellevue 1840 – Bellevue gård 1853. Våra dagars stavning har området haft sedan 1878. Bellevue kommer från franskan och betyder – vacker utsikt!
Jag skulle tippa att dåbilden togs omkring 1915 i samband med att Limhamn inkorporerades med Malmö och linje 4 blev utsträckt från Fridhem till Limhamn. Lite förbryllande att det faktiskt står 5 på vagnen, men det har förmodligen en enkel förklaring så jag släpper det … Det var linje 4 som trafikerade denna sträcka!
Ställer mig mitt i spåret och hör för min inre syn – Stjärnplan! – och så det där speciella ljudet som uppkom när vagnen bromsade in … och ännu doftar rosorna. 🙂