Kategoriarkiv: Malmöfotografer

Nils Jönsson

… mannen vars kamera alltid följde med, till glädje och nytta för både då och nu.

Nils Jönsson (1874-1959) var född i Brandstad och kom till Malmö 1897 och tog anställning som vävare på Malmö Yllefabrik där han stannade i 50 år. Nils var ungkarl, fackligt aktiv och en hängiven fotoamatör. Han fotade allt! Bilder från Yllefabriken och de anställda vid sina arbetsplatser, i hemmiljö, på kolonier, utflykter och högtidsdagar. Hans foton skildrar som inga andra arbetarklassens liv och villkor, något som de etablerade fotograferna inte visade något större intresse för. 

På bilden ovan firade han troligtvis sin 50-årsdag och nedan en gruppbild tagen av Nils som visar trädgården hemma hos honom på Mariagatan och även denna bild ser ut av vara från ett högtidligt och/eller festligt tillfälle.

Det kommer fler bilder …


I arbete


I glädje och fest


Utanför ett hem


Barn på gård


Vid en kolonistuga


Sista arbetsdagen

Cirka 1500 bilder till tagna av Nils Jönsson finns i Malmö Museers bildarkiv som du hittar här:
carlotta.malmo.se

 

Osse va de månda

… igen, och regnar gör det, :/ men vi får göra det bästa av den här dagen och själv bidrar jag med en i mitt tycke kul 60-talsbild.

Bilden togs av Georg Oddner (1923-2007) som i början av 1950-talet flyttade till Malmö där han började sin karriär som reklam-, mode-, dokumentär- och porträttfotograf. Han var en av grundarna av fotogruppen Tio Fotografer.

Han gjorde också många reportageresor bland annat till Sovjetunionen, Vietnam och USA. Malmö Museer där ovanstående bild är hämtad förvaltar Georg Oddners bildarkiv med cirka 670 000 negativ.

Som fotograf arbetade Oddner med en stor motivkrets; utmärkande var att motiven alltid skildrades med koncentration och stark närvarokänsla. Han gav ut bland annat Närvarande (1984) och Falurött och krokodil (1993) samt flera böcker i samarbete med den danske författaren Klaus Rifbjerg. Genomresa (2003) är en omfångsrik sammanfattning av Oddners fotografiska livsverk.

Fler bilder av Oddner hittar du här: Malmö Museers bildarkiv

Uttrycket Osse va de månda – igen har jag snott från Håkan Malmströms krispiga blogg om sport, allt möjligt annat och mycket Malmö och den hittar du här: Håkan Malmströms blogg

Dagens namn är Anna

… och det får mig att tänka på Anna Frankel (1861-1939), en fotopionjär i gamla Malmö som jag inte tidigare nämnt. Det är högt på tiden för även Anna räknades som en av dåtidens bästa och mest framgångsrika fotografer.
Anna föddes i Halmstad och var äldst av sju syskon. Fadern Sophus Frankel som kom från Köpenhamn hade fotoateljéer i flera svenska städer innan familjen på 1870-talet flyttade till Malmö där Sophus etablerade ateljé. När han dog 1878 drevs fotoateljén vidare av svägerskan Lilly Frankel tills Anna 1883 tog över verksamheten med adress Stora Nygatan 48b som tre år senare blev Djäknegatan 14. År 1897 gifte Anna sig med handlanden Per Nilsson och fick med tiden tre söner. Runt sekelskiftet 1900 övertogs ateljén av Hilma Pålsson och därefter, 1904, kom J N Gylldorf in i bilden och slutligen gick ateljén till ännu en Frankel, denna gång Annas bror Georg som drev den mellan 1905 och 1907/08 då den försvann ur adresskalendern.

Fotot ovan av Brita Johanna Camp togs av Anna ett okänt årtal mellan 1883 och 1886. Bilden tillhör Malmö Museers fotoarkiv och nog stärker den uppgiften om att Anna var en duktig fotograf, men varför i hela världen kladdar Museet nummer på framsidan av dessa gamla fotografier? :/ Vi får kanske vara glada för att kladdet inte kom på själva fotot.

Om familjen Ohm

… har jag bloggat tidigare och det kan du läsa härFotograferna Ohmmen ett foto av faster Anna i Brandstad taget av fotograferna Ohms anfader Heinrich Ohm måste jag ju visa. Det är inte min släkts faster Anna, men någons enligt en tillhörande anteckning.

Bilden bör vara tagen efter 1867 då Heinrich övergett ateljén i Ystad och öppnat ny ateljé i Lund. Heinrich flyttade till Malmö 1886, så någon gång mellan 1867 och 1886 blev Anna i Brandstad förevigad av fotograf Wilhelm Heinrich Ohm i Lund. 

För övrigt tycker jag att Anna ser rätt cool ut, lite som om att det där med fotografering inte var så märkvärdigt.

 

Time/Light/Love!

Äntligen fick jag se hur fotografen Lina Jonn såg ut! Tidigare inlägg om henne kan du läsa här: Lina Jonn och här: I tvättstugan. Eftersom Lina avled i Norge 1896 så är bilden tagen senast det året, men troligtvis något eller några år tidigare. 

Linas självporträtt finns på utställningen Time/Light/Love som pågår på Landskrona museum och som visar svenska fotografiska porträtt 1840 – 2017.

Ett fotografi är ett vykort sänt oss från det förflutna; ett utsnitt ur tiden. Vi får med oss ett stycke passerat liv på den resa som så obönhörligt leder framåt … 

Time/Light/Love är en fantastisk fotoutställning som pågår till och med den 28 januari 2018 och mer om den kan du läsa här: Allt ljus på fotohistorien i Landskrona

Hoppet lever!

Om denna  kvinna föreställer Emma Rosengren är fortfarande osäkert, men övrig information i tidigare inlägg Vem är du kring Ateljé Rembrandt och Ateljé Casino stämmer enligt fotograf Claes Rosengren, tredje fotogenerationen Rosengren i Malmö, som återkommer i frågan.

Tittar jag på nedanstående bild känner jag att hoppet lever, för kvinnan framför Hjalmar Rosengren är väl inte helt olik kvinnan ovan? : )


© Fotograf Rosengren

Vem är du

… tänker jag när jag ser denna kvinna som lite kaxigt spänner ögonen i mig. Jag antar utmaningen! Fotot är ett så kallat ”fotovykort” taget av Atelier Rembrandt Malmö vars innehavare hette Alfred Gustafsson. På väggen bakom kvinnan finns en almanacka från Malmö Kaffekompani som visar att år 1912 ännu inte har börjat eftersom inga blad är avrivna än. Tiden är alltså slutet av år 1911 och platsen någonstans i Malmö. Varför låter man Ateljé Rembrandt ta en bild som man gör vykort av? Kan det vara en viktig bemärkelsedag eller är det helt enkelt reklam för fotoateljén? Det ser ut att vara i hemmiljö, men det var ofta hemlikt hos dåtida fotografer. Så en stor bukett blommor på bordet och en skål med kort av något slag som varken säger det ena eller andra.

Jag går på Rembrandtspåret och hittar information i adresskalendern om ”Photographie Rembrandt” som fanns på Södra Förstadsgatan 23B mellan åren 1912 och 1915. År 1917 är Rembrandt borta och istället har Emma Paulina Gunilla Rosengren öppnat Atelier Casino på samma adress. Denna ateljé fanns kvar 1929, men om det är samma ägare då är ovisst. Jag söker i arkiven efter Emma Rosengren och hittar en kvinnlig fotograf med det namnet och hon visar sig vara gift med fotografen Hjalmar Rosengren som jag skrivit om i tidigare inlägg. I fotograf Rosengrens historia nämns faktiskt en kvinna vid namn Emma. Kan det vara så att Emma var anställd av Alfred Gustavsson och att bilden togs i samband med öppningen. I så fall kan man ju förstå att almanackans ”1912” var viktigt att få med i bild. Då skulle detta rent av kunna vara Emma Rosengren. Men varför skulle hon arbeta för Alfred Gustafsson när maken redan 1901 etablerat sin egen fotoateljé i Malmö? Nu skenar jag kanske iväg … Jag slutar prata högt för mig själv och frågar helt enkelt tredje generationen fotograf Rosengren om det här möjligen kan vara Emma Rosengren. 

I tvättstugan!

Om fotografen Lina Jonn skrev jag i ett tidigare inlägg, Lina Jonn, att det absolut bästa porträttet, signerat Lina Jonn, lär vara ett som föreställer tvätterskan Hanna Nils Mårtensson från Stora Råby,en stark och trygg kvinna som utstrålar ett lugn och en stolthet föredömlig för kvinnor.’

I kväll kom det en kommentar till inlägget som löd så här: Hej! Jag sitter i en tvättstuga precis nu och googlade på namnet på en bild som hänger här och trillade in hit ☺ Tvätterskan Hanna Nils Mårtensson från Stora Råby står det under bilden ?
Kul att läsa!

Hur är sådant möjligt? Men jag tackar och bereder gärna plats för en bild av Linas absolut bästa porträtt – tvätterskan Hanna Nils Mårtensson från Stora Råby. : )


Fotograf Lina Jonn/Erika Krank

Gunnar W Dahlgren

 ”Teschska passagen Ingång Södergatan 14 och Kalendegatan 9 Malmö
Rikstelefon 66 Plåten förvaras”

Det finns inte särskilt mycket information om G W Dahlgren (1857-1947) och det beror troligtvis på att han inte verkade någon längre tid som fotograf i Malmö. År 1904 lär han i alla fall enligt fotografregistren ha etablerat sig som fotograf på Södergatan 14 och troligtvis övertog han då Alexis Brandts atélje. Det blev en kort vistelse i Malmö eftersom han mellan åren 1906 och 1910 var anställd som fotograf vid Nobels mekaniska verkstad i Baku. Han beskrivs i det sammanhanget som en globetrotter, tekniker och fotograf av känd värmlandssläkt. Han har lämnat efter sig ett rikt fotomaterial, vykort och tidningsklipp och det mesta finns samlat på Värmlands museum. Med tanke på den korta karriären i Malmö hann Dahlgren ändå med en hel del så troligtvis var han i Malmö i perioder före 1904 och efter 1910, men att han då skulle ha haft egen atélje hittar jag ingen uppgift om. En intressant fotograf vars bilder det är något visst med som jag inte riktigt kan ta på … Det kommer fler!