Usch, vad min rubrik låter gnällig! Låt mig säga så här istället – Så bra att vi nu ska kunna mötas till fots och på cykel utan att riskera livet! Lökplanteringar, klippta häckar och nya cykelställ låter fint och fartbromsande! Det här kan ju också innebära att den lilla stumpen av Kungsgateallén mellan Amiralsgatan och Kaptensgatan äntligen kan gifta sig, eller rättare sagt bli god särbo med den östra delen av allén, för Amiralsgatan lär vi inte kunna plocka bort. Kanske får vi även se en sandlåda lik den som fanns här på 20-talet, fast gärna lite större. Ja, nu kan det bara bli bättre!
Kategoriarkiv: Aktuellt i Malmö
Sätt igång!
Malmögrönt
Läste i dagens Sydsvenska att limegrönt ska slå ut Malmögrönt på de nya bussarna. Enligt Malmö stad är Malmögrönt färgen ovan och den gröna färgen (NCS8010-G10Y) tror jag aldrig jag sett på Malmös bussar. Tyvärr!
Om Malmös gröna färg kan den intresserade läsa mer i Malmö stads vägledning Malmöfärgen, en vägledning som visserligen är från 1996, men så vitt jag förstår gäller än. Dock icke för stadsbussar, men väl för skjul och hållplatsstolpar. Grönt är skönt! ; )
Tillsammans
… kan vi räkna ned det gamla och fira in det nya året på Malmö Operas Piazza.
Redan klockan 13.00 börjar barnens nyårsfirande i Magistratsparken med pyssel, trolleri och eldshow. Firandet avslutas med ett smattrande barnfyrverkeri klockan 17.00.
På Piazzan börjar 23.45 en spektakulär ljusshow som projiceras på Operans fasad, en show som samverkar ï en festlig upptakt till tolvslaget.
När stadens fyrverkeri i Magistratsparken efter tolvslaget ebbat ut går musiken från storbandet i foajén även ut i ljud och bild på piazzan som blir hela Malmös dansgolv. Får jag lov? ; )
Till allt ovan gäller fri entré!
För den som önskar börja firandet tidigare finns det möjlighet att köpa biljett till Malmö Operas nyårskonsert, Malmö Operas nyårsgala eller Malmö SymfoniOrkesters nyårskonsert.
På förekommen anledning …
Där satt den!
Malmö – Trelleborg
Malmö – Trälleborgsjärnvägen öppnades för trafik den 28 april 1886. Initiativtagarna var dels Malmöbor med jordintressen vid Södervärn och dels några för saken intresserade lantbor som inte själv hade möjlighet att skaffa nödvändigt kapital. För att råda bot på detta uppsöktes bankiren Louis Fraenckel i Stockholm som snabbt insåg vilka möjligheter projektet hade. För att göra en lång historia kort slutade det hela med att finansieringen omhändertogs av Fraenckel som övertog aktiemajoriteten och tåget kunde gå …
Stationshuset vid Södervärn fick järnvägen själv anlägga och det träffades en överenskommelse med Ystadbanan om en gemensam trafikering av spåret mellan Södervärn och Malmö Västra station. År 1904 tillkom järnvägsförbindelse med Skanör och Falsterbo över Vellinge station på sträckan Malmö – Trelleborgs järnväg.
År 1971 gick sista tåget mellan Malmö och Trelleborg och imorgon den 12 december 2015 invigs tågtrafik på nytt med Trelleborgsbanan, Malmö – Trelleborg. Nya tågstationer införs i Trelleborg, Östra Grevie och Västra Ingelstad. Den här gången stiger vi knappast på vid Södervärn, men kan välja Svågertorp, Hyllie, Triangeln eller Malmö C varifrån turen till Trelleborg tar cirka 30 minuter. Trevlig resa!
Nu kör vi!
”Allt är Malmö för mig …”
Välkommen hem Zlatan!
Flitens lampa lyser
… för snart är det Jul – på Slottet!
Söndagen den 29 november, mellan klockan 10 och 17, blir det julaktiviteter på alla tre museerna: Slottsholmen, Kommendanthuset och Teknikens- och Sjöfartens hus.
Själv kommer jag att hålla till i Borgstugan och med mig dit tar jag gamla Malmö i bild, bok och andra former, för var ska gamla Malmö finnas – om inte på Slottet!
Välkomna!