… tänker jag när jag ser denna kvinna som lite kaxigt spänner ögonen i mig. Jag antar utmaningen! Fotot är ett så kallat ”fotovykort” taget av Atelier Rembrandt Malmö vars innehavare hette Alfred Gustafsson. På väggen bakom kvinnan finns en almanacka från Malmö Kaffekompani som visar att år 1912 ännu inte har börjat eftersom inga blad är avrivna än. Tiden är alltså slutet av år 1911 och platsen någonstans i Malmö. Varför låter man Ateljé Rembrandt ta en bild som man gör vykort av? Kan det vara en viktig bemärkelsedag eller är det helt enkelt reklam för fotoateljén? Det ser ut att vara i hemmiljö, men det var ofta hemlikt hos dåtida fotografer. Så en stor bukett blommor på bordet och en skål med kort av något slag som varken säger det ena eller andra.
Jag går på Rembrandtspåret och hittar information i adresskalendern om ”Photographie Rembrandt” som fanns på Södra Förstadsgatan 23B mellan åren 1912 och 1915. År 1917 är Rembrandt borta och istället har Emma Paulina Gunilla Rosengren öppnat Atelier Casino på samma adress. Denna ateljé fanns kvar 1929, men om det är samma ägare då är ovisst. Jag söker i arkiven efter Emma Rosengren och hittar en kvinnlig fotograf med det namnet och hon visar sig vara gift med fotografen Hjalmar Rosengren som jag skrivit om i tidigare inlägg. I fotograf Rosengrens historia nämns faktiskt en kvinna vid namn Emma. Kan det vara så att Emma var anställd av Alfred Gustavsson och att bilden togs i samband med öppningen. I så fall kan man ju förstå att almanackans ”1912” var viktigt att få med i bild. Då skulle detta rent av kunna vara Emma Rosengren. Men varför skulle hon arbeta för Alfred Gustafsson när maken redan 1901 etablerat sin egen fotoateljé i Malmö? Nu skenar jag kanske iväg … Jag slutar prata högt för mig själv och frågar helt enkelt tredje generationen fotograf Rosengren om det här möjligen kan vara Emma Rosengren.
Mycket intressant!!